Lounge by Zalando presenterar Europas modeatlas – kartan över samtida modehuvudstäder i Europa producerad med ABCD Agency och Rascasse kundinsiktsverktyg i augusti 2021.
För att utse de mest moderiktiga städerna i Europa var det först och främst nödvändigt att bestämma vad som menas med en modehuvudstad och hur en sådan bäst kan identifieras. Idag uttrycks intressen för mode- och stilval på individnivå vanligtvis på nätet. Som en av de största shoppingklubbarna på nätet i Europa ville vi utforska detta område ännu mer. Modeatlasens ambition är att omdefiniera europeiska modehuvudstäder, som tidigare definierats av kluster av kända designers och deras modevisningar. Genom att ta hänsyn till individuella modeval och intressen som uttrycks på nätet presenterar modeatlasen samtida modeshuvudstäder.
Teamet utsett att undersöka detta kom fram till följande definition:
En modehuvudstad är ett viktigt modecenter, där medborgarna har ett stort intresse för mode.
För att identifiera vilka städer i Europa som har det största intresset för mode, samarbetade ABCD Agency med konsumentinsiktverktyget Rascasse. Med hjälp av artificiell intelligens mäter de konsumentintresset som uttrycks på nätet i fler än 275 000 ämnen. Rascasse gör detta genom att analysera konsumentengagemang på sociala medieplattformar som Facebook, Instagram och Twitter. De analyserar också konsumenternas sökaktivitet på sökmotorer som Google och Bing och streamingaktivitet på streamingsajter som YouTube och Spotify.
En lista över Europas 250 största städer med respektive befolkningsmängd skapades.
Steg 2 handlade om att definiera de modeämnen som vi skulle mäta intresset för. Lounge by Zalando valde de 10 ämnen som listas nedan och bevakade främst 94 sökord:
Alternativt mode
Sökord: alternativt mode, Chelsea-boots, cosplay, Dr. Martens, gotiskt mode, skinnjacka, Philipp Plein, trasiga jeans, vit denim
Boho-mode
Sökord: bohemisk stil, boho-chic, Desigual, espadriller, blomsterbarn, frisinnade människor, linne, Mango, Missoni, solglasögon
Affärsmode
Sökord: blazer, blus, business casual, kofta, formella kläder, Hugo Boss, messengerväska, Oxford kostym, pennkjol, smart casual, Tommy Hilfiger
Medvetet mode
Sökord: etisk handel, Levi Strauss & Co., Stella McCartney, hållbart mode, vintagekläder
Elegans
Sökord: kashmirull, clutchväska, elegans, Furla, högklackade skor, Max Mara, Michael Kors, halsband, slips, Ralph Lauren, trenchcoat
Loungewear
Sökord: Calvin Klein, underkläder, sovkläder, pyjamas, slip-in-skor, tofflor, Tezenis, Triumph, underkläder
Utomhusmode
Sökord: ryggsäck, cargobyxor, gore-tex, vandringskängor, ytterkläder, Patagonia, poncho, regnrock, Salomon, The North Face, vattentätt tyg
Sportkläder
Sökord: Adidas, träningskläder, Reebok, löparskor, löparshorts, sportkläder, Under Armour
Streetwear
Sökord: basebollkeps, mössa, Fila, huvtröja, Kappa, Nike, sneakers, streetwear, träningsoverall
Trendigt
Sökord: Balenciaga, Christian Dior, modeblogg, modeshow, modetrender och stil, Gucci, japanskt streetmode, dagens outfit, Pull & Bear, Stradivarius
Rascasse analyserade hur stor andel av människorna i varje stad som var intresserade av varje modeämne genom att kartlägga intresset för sökorden som listas ovan. Andelen av den intresserade befolkningen (i motsats till det totala intresset) valdes för att lägga vikt på modeintressets täthet och för att minska tonvikten på befolkningsstorleken. Varje kategoripoäng motsvarar andelen personer som är intresserade av det ämnet. Till exempel får London 20,11 i kategorin alternativt mode. Det betyder att 20,11 % av Londonborna är intresserade av alternativt mode.
Alla kategoripoäng lades ihop för att skapa en total poäng. En topplista med 40 städer skapades.
Här är alla dagar annorlunda. Upptäck vårt stora utbud med fler än 2500 varumärken och spara upp till 75%* varje dag.